مدیر کل هواشناسی استان قزوین گفت: قزوین با بیش از ۷۵ میلی‌متر کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت سومین استان با بیشترین کاهش بارندگی در کل کشور است.

شیخ الملوکی مدیر کل هواشناسی استان قزوین در دومین جلسه سازگاری با کمبود آب استان گفت: چهارمین سال خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم، در آمار ۵۰ ساله میانگین بارش ۸۴ میلیمتر است که با نوسانات زیادی روبرو بوده است و از سال ۷۵ بارندگی‌ها با کاهش چشم گیری مواجه شده است.

وی اعلام کرد: در سال‌های گذشته شرایط با ثباتی در بارش‌ها نداشته ایم. ۳/۶ درصد از بارش‌های کشور به استان قزوین اختصاص داشته است، اما در سال آبی بارش‌ها در استان باید ۴۰۷ میلیمتر باشد تا مشکل آب نداشته باشیم.

عطایی مدیر کل جهاد کشاورزی استان قزوین  هم گفت: وضعیت معادن در خررود وحشتناک است و در حال از بین بردن آب خوان‌های منطقه در خرود هستند. همین برداشت معدنداران از سطح رودخانه باعث شده آب به زمین‌های پایین دست نرسد.

عطایی افزود: باید حد درآمدی برای معادن تعریف شود تا از برداشت بی رویه جلو گیری شود.

بیرانوندی مدیرعامل آبفا ایتان قزوین هم بیان کرد: کشت و صنعت شریف آباد بر‌ای خرید پساب تصفیه شده شریف آباد اعلام آمادگی کرده است.

بیرانوندی افزود: ۴۰ میلیون متر مکعب پساب در تصفیه خانه‌های استان تولید می‌شود که ۲۶ میلیون متر مکعب آن قابل فروش است و تصفیه خانه‌های استان عموما نیمه کاره هستند.

رجحانی معاون عمرانی استاندار قزوین هم گفت: باید صنایع را مجاب کرد تا تصفیه خانه بسازد و پساب تولیدی آن به همان صنایع اختصاص یابد. اختصاص آب شرب به صنایع تنها بحران آب را افزایش می‌دهد.

رجحانی ادامه داد: ۱۶ بسته سرمایه گذاری باید تعیین شود و در آن ساخت تصفیه خانه و بستر اختصاص پساب به صنایع اجرا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار